Як ми купуємо: 4 хитрощі, що працюють
З метою заохочення людей до здійснення покупок магазини вдаються до різноманітних хитрощів, що впливають на поведінку. Це так звані «психологічні трюки» або ж «темні патерни», що полягають у специфічному ціноутворенні, візуальному мерчандайзингу та інших прийомах.
Дослідження від PwC Voice of the Consumer Survey 2024 показує, що економічні труднощі та інфляція вплинули на поведінку українців, як споживачів. Проте, незважаючи й на ці фактори, стратегії збільшення продажів все ще спрацьовують. Особливо, що стосується онлайн-покупок. 80% респондентів виконують покупки за допомогою мобільних додатків.
Нижче ми розповімо про 4 популярних хитрощі від маркетологів, які впливають на покупців, спонукаючи їх купувати більше та частіше.
1. Три ціни.
Хитрість формується на трьох цінових пропозиціях одного товару: маленька, середня та велика. Середній варіант для покупця виявляється більше вигіднішим, бо це компромісний варіант між маленьким та великим, а ще між дешевим та дорогим.
Наприклад, лате:
- маленьке — 45 гривень;
- середнє — 50 гривень;
- велике — 55 гривень.
Різниця не така вже й велика — 5 гривень, тому у людей виникають внутрішні роздуми. Більшість з нас ловила себе на цій думці: «Маленької чашки буде недостатньо, великої — забагато і коштує вона найбільше, а от середня і за ціною доступна, і за кількістю кави за раз для мене — саме воно».
Це спрацьовує також:
- у кінотеатрах — із розміром попкорну та напоїв,
- з підписками на певні сервіси — тарифи формату базовий, стандартний та преміум
- у меню закладів — із розмірами порцій.
До речі, пропозиція із найвищою ціною використовується у якості так званого «якоря», на тлі якого позиція із середньою ціною виглядає як привабливіше, так і як вигідніша покупка.
2. Завищення початкової ціни
Це відбувається штучно і у роздрібній торгівлі такий прийом є одним із найстаріших взагалі. Стара ціна звищується, щоб нова ціна — зі знижкою нібито, виглядала на її фоні якомога вигідніше.
Наприклад, зараз кросівки коштують зі знижкою лише 1500 гривень, хоча ціна без знижки — 3500 гривень. Тобто, знижка понад 50%. Оце так вигода, правда?
Проте не поспішайте класти кросівки у кошик:
- Ви не знаєте точно, чи мали вони початкову ціну саме 3500 гривень.
- Можливо, ціна й була такою короткий проміжок часу, але не користувалася попитом у покупців і продажі були мінімальні.
Причина у тому, що наш мозок вловлює контраст — економія, що пропонується. У випадку вище вона становить 2000 гривень. Звичайно, мозок сприймає це як вигоду. Ми навіть не замислюємося, чи точно ці кросівки вартують того, щоб віддати за них 1500 гривень. Ми аргументуємо собі те, що нам пощастило, адже ми опинилися вчасно, коли кросівки коштують не аж 3500 гривень, а лише 1500. Пощастило! Тільки от, якщо підключити логічне мислення, то після слова «Пощастило» треба поставити саме знак запитання, а не знак оклику.
3. Безкоштовна доставка
Привабливо звучить, зважаючи на те, що вартість доставки варіюється від ваги товару та від відстані місцезнаходження продавця та покупця, проте не все так безкоштовно, як нас запевняють.
Для того, щоб доставка була безкоштовною встановлюються певні ліміти, на які ви маєте здійснити покупку. Наприклад, 1000 гривень. Тобто, людина витрачає навіть більше коштів, ніж планувала і може купити те, що їй взагалі не знадобиться.
Схема працює за принципом: краще придбати ще щось, ніж витрачатися на доставку. Однак, дуже часто в ціноутворення позиції вже входить доставка. Та й мінімальний поріг доставки встановлюється таким чином, щоб покупці досягли її із додатковими витратами. Для цього робиться статистика середнього чеку у конкретному магазині.
Проводилися навіть спеціальні дослідження, за результатами яких майже 50% покупців клали у кошик додаткові товари, щоб отримати безкоштовну доставку. Проте з самого початку покупки на таку суму та саме цих товарів не планувалися.
4. У наборі економніше
Нам пропонують обрати між одиницею товару та цілим набором, аргументуючи тим, що у наборі виходить дешевше. Наприклад, одиниця крему для обличчя коштує 250 гривень, а от якщо купувати його у наборі із гігієнічною помадою та кремом для рук, то все обійдеться у 500 гривень. Ніби й вигода, але не у всіх випадках.
Якщо людина вперше купує товар даного бренду, то вона не впевнена, що він не викличе у неї алергічну реакцію, наприклад. Якщо ж алергія виявиться, то у такому разі доведеться віддавати комусь весь набір і крім того, що людина заплатила 500 гривень, їй необхідно буде купити новий крем.
За даними досліджень від GFK, понад 60% споживачів купували товар у наборі виключно через те, що так дешевше — не через реальну потребу. Найцікавіше, що практично 30% споживачів у підсумку не скористалися жодним із цих товарів у наборі.
Висновок
Вигода, вигадана маркетологами затьмарює реальні потреби людей. Ми здійснюємо більше покупок не через потребу, а через знижку, яку не хочемо втратити. Завжди необхідно запитувати самого себе, що вам необхідно та чи будете ви точн окористуватися товаром, який плануєте придбати. Економити не означає купувати більше товару за меншу ціну, а купувати виключно те, у чому є реальна потреба.
Гіперпосилання на істотні характеристики послуги з надання мікрокредиту згідно вимог Національного банку України та інших законодавчих актів України.
Гіперпосилання на істотні характеристики послуги з надання споживчого кредиту.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
У разі користування фінансовою послугою Товариства з обмеженою відповідальністю «СОС КРЕДИТ» (далі-Товариство), попереджаємо про можливі наступні наслідки для споживача:•те, що порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію та ускладнити отримання позики/кредиту надалі;•те, що фінансовій установі забороняється вимагати від споживача придбання будь- яких товарів чи послуг від фінансової установи або спорідненої чи пов’язаної з ним особи як обов’язкову умову надання споживчого кредиту;•те, що для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ;•те, що фінансова установа має право вносити зміни до укладених зі споживачами договорів Кредиту тільки за згодою сторін;•можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації;•те, що можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредиту залежать від обраного споживачем способу сплати;• те, що ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов’язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит здійснюється зі зміною умов попередньо укладеного договору.
|