Займ в один клік, або розвиток міжнародного ринку кредитування
Складно знайти людину, яка б нічого не чула про мікрокредити. Багато хто з позичальників із задоволенням користується послугами МФО (мікрофінансових організацій) на постійній основі. Що уособлює собою загальносвітовий ринок мікрокредитування сьогодні, і хто є його основними учасниками? З’ясуймо.
Звернемося до історичних фактів …
Термін «мікрокредитування» з’явився у Південній Азії у 1974 році. Засновником цієї концепції був Мухаммед Юнус – професор економіки, родом з Бангладеш. На той час Бангладеш був найбіднішою державою. Юнус не бажав миритися з таким станом справ і розпочав активну діяльність, спрямовану на знищення бідності у рідній країні.
Саме він вирішив у якості експерименту, користуючись власним коштом, оформити перші займи кільком співробітницям, які працювали на фабриці з виготовлення бамбукових меблів. Чому їм? Банки уникали високоризикових операцій і не видавали гроші в борг клієнтам з низьким рівнем платоспроможності.
Випробувана схема показала відмінний результат і вже незабаром перетворилася у створення Грамінского банку. Саме він почав видавати займи бідним прошаркам населення Бангладеш. Взаємна порука – ось, що відповідало за високий рівень повернення кредитів. Після того як створена й випробувана модель показала свою високу ефективність, її негайно підхопили інвестори інших держав, поширивши у багатьох країнах країн Європи і США. На сьогодні галузь мікрокредитування – одна з найбільш швидко розвинутих з величезними перспективами та великими інвестиціями, що обчислюються мільярдами доларів.
Мікрокредитування: загальносвітові тенденції
Світовий ринок споживчих кредитів функціонує у декількох напрямках: payday loans (експрес-позики, невеличкі, але вигідні позичальникові) і installment loans (займи терміном до одного року з поступовим гасінням). Сьогодні сфера payday & installment loans тільки починає зміцнювати свої позиції, не дивно, що щорічно ми спостерігаємо появу кількох нових перспективних гравців.
За кордоном оформленням кредитів «нестабільним клієнтам» займаються як МФО, так й кредитні брокери. У сучасному світі кожна держава має власну думку стосовно такого явища, як онлайн-кредити. У деяких країнах не передбачено суворого контролю (Російська Федерація, Азія, Україна, Іспанія). В інших державах обмеження стосуються термінів видачі та погашення, суми і навіть рівня відсоткової ставки (США, Великобританія, Польща). У деяких країнах ця сфера діяльності взагалі під забороною (Нідерланди, Франція, Німеччина). Там, де уряд контролює рівень відсоткової ставки, її межа становить не більше 3%. Максимальна ставка сьогодні діє у США і становить 6% на день, тобто 2190% щороку.
Суми кредитів становлять не більше 5 000 у.о, тривалість кредитування до 30 днів. Для розширення бази клієнтів, перший займ зазвичай видається під 0%.
У країнах, де не заборонено видачу мікрокредитів, кількість офіційних компаній, що займаються подібною діяльністю, може бути понад 60. Також в цих країнах працює дуже багато кредитних брокерів.
Польща – як тут просуваються справи?
Зазирнемо до сусідів та дізнаємося, як функціонує напрямок PDL (payday installment loans) тут. Сьогодні саме польський ринок вважається найбільш розвиненим, він не поступається ринкам США й Великої Британії. Тут працює понад 60 гравців сфери мікрокредитування, серед яких можна відшукати справжніх гігантів: Twino, 4finance, Wonga.
Розгляньмо найважливіших учасників ринку мікрозаймів (payday loans) в Польщі та проаналізуємо активність на їх сайтах:
Вся увага на статистику, наведену по лідерах ринку короткострокових кредитів з частковим погашенням (installment loans):
Основні клієнти
В Україні оформити мікрокредит можуть громадяни, яким виповнилося 18 років. Багато країн Європи й США видають мікрозайми тільки тим, кому виповнився 21 рік.
Сезонність
Такий фактор як сезонність ні в якому разі не можна ігнорувати. Аналітики стверджують, що найчастіше мікрокредити оформлюють перед святами і канікулами, а ось влітку (у сезон відпусток) спостерігається тимчасова тиша.
Як залучити клієнтську базу?
Ринок мікрокредитування постійно розширюється, конкуренти не дрімають, необхідно розширювати бюджет для залучення й утримання своєї аудиторії. Найбільш поширені способи – це ТБ, радіо, реклама у ЗМІ, банери, СРА-мережі.
Станом на теперішній час повним ходом розвивається лідогенерація – залучення клієнтської бази з використанням партнерської мережі. Компанії пропонують посередникам солідну винагороду за кожного залученого клієнта. Якщо звернутися до прикладу Польщі, можна побачити, що там функціонує величезна кількість партнерських мереж, що забезпечує до 80% від загального обсягу виданих займів.
Підсумок
Ринок мікрокредитування розширюється в геометричній прогресії, у зв’язку з цим держслужбовці ставляться до нього з побоюванням, вважаючи, що контролювати його досить складно. Крім того, такий ринок може зникнути як мильна бульбашка у будь-який час, вважають вони.
Попри подібні прогнози, сфера мікрозаймів постійно зростає і розширюється, вона залишається однією з найбільш перспективних галузей економіки. Кількість гравців у цій області постійно збільшується, а інвестори не припиняють вкладати все більше коштів, розраховуючи на довгострокову співпрацю. У більшості країн сфера мікрокредитування чудово регулюється та сприймається нарівні з банківськими компаніями.
Аналізуючи ринок мікрокредитів, можна з упевненістю стверджувати, що допомога для бідних прошарок населення з часом перетворилася у найбільшу фінансову галузь з мільярдними оборотами.
*По матеріалам сайту https://psm7.com
Гіперпосилання на істотні характеристики послуги з надання мікрокредиту згідно вимог Національного банку України та інших законодавчих актів України.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
У разі користування фінансовою послугою Товариства з обмеженою відповідальністю «СОС КРЕДИТ» (далі-Товариство), попереджаємо про можливі наступні наслідки для споживача:•те, що порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію та ускладнити отримання позики/кредиту надалі;•те, що фінансовій установі забороняється вимагати від споживача придбання будь- яких товарів чи послуг від фінансової установи або спорідненої чи пов’язаної з ним особи як обов’язкову умову надання споживчого кредиту;•те, що для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ;•те, що фінансова установа має право вносити зміни до укладених зі споживачами договорів Кредиту тільки за згодою сторін;•можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації;•те, що можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредиту залежать від обраного споживачем способу сплати;• те, що ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов’язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит здійснюється зі зміною умов попередньо укладеного договору.
|